tisdag 22 juni 2010

Vi är på väg!


Färden börjar med Stena Jutlandica. Inte den som jag är van vid utan en nyare med halvöppetbildäck och massor av gångar utomhus. Tur att sommarnatten är sval och inte kall när vi stiger på strax före midnatt. På båten finns inget direkt att roa sig med under turen utan det är en ren förflyttningsfärja.
Vi har tur och får en "egen" hörna nästan längt fram i baren*/serveringen där det tack och lov även finns en lekhörna. Fyra timmar är långt när barnen är nästan hysteriska av trötthet.
Eftersom det var få passagerare ombord och lugnt så tog jag chansen och frågade om barnen fick komma upp på bryggan. Det var inga problem och jag tog med mej de fyra äldsta och ytterliggare en tjej från lekrummet. På bryggan var som alltid mörkt och lugnt. Vi fick sitta i skepparstolen högt upp med fin utsikt. Trots att det var mitt i natten var det inte helt mörkt och i horisonten syntes gryningen. Barnen fick nog en lärorik och fin upplevelse.
Men halv fyra är vi framma och rullar av i Danmark och vidare mot Hanstholm. Dit är det enligt GPS,n dryga två timmar at köra. Sommarnatten är ljus och fin och barnen somnar snällt där bak. Sen somnar även Heimir och jag börjar känna av tröttheten. En kvart innan Hanstholm går det inte längre utan jag svänger in på en rastplats, slår av motorn och somnar nästan direkt.
Vaknar efter ganska exakt en timme, stel...hehe har ju knölat upp fötterna på instrumentbrädan och man är ju inte så vig längre.
Klocka har hunnit bli drygt sex och inne i Hanstholm finns ett bageri som öppnar halv sju.
Självklart får jag även leta reda på en bankomat. Danskarna är bra på mycket men väldigt dåliga på att ta utländska kontokort.
På Bageriet inhandlar jag både frukostfrallor, mjölk, juice och smör så vi ska ha även på båtresa.
Eftersom det skall checkas in minst 3 timmar innan avresa så beger vi oss den korta vägen till hamnen.
Väntan i hamnen blir lång! Först i bilen och sen visar det sig att bara en får köra in bilen och resten skall borda via landgången. Heimir får ta barnen och en del förnödenheter som vi behöver under båtresan. Jag får efter mycket om och men köra ombord och trassla mej långt och trångt i med bilen.
Hytten 5109 är fin och fräsh, ligger på samma plan som restaurang och butiker och har fyra bäddar, vi är som sagt sju personer.

Eftersom natten blev lång så börjar vi med att sov en stund. I allafall vi vuxna.
Middag intar vi i bufferestaurangen. Där finns massor av olika sorters mat, till och med valkött, fast det var det ingen av barnen som vågade smaka på. Vi blev i allafall snabbt mätta och belåtna och alla hittade något gott.
Nu sitter jag vid lekrummet där den trådlösa mottagningen är bäst, havet utanför sträcker sig oändligt långt och det skulle inte förvåna mej om det dök upp en val för jag har förstås glömt kameran i hytten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar