torsdag 15 juli 2010

Fiskar firre!

Vi åker och fiskar vid ljósavatn, en liten sjö på höjden norr om Akureyri.På vägen dit stannar vi till hos Gestur, en släkting till Heimir. På hans gård och provkör en rolig 6-hjuling. Mamma kör först, Atli kör och sen till sist vågar Birkir också prova. Det är skoj att skutta fram över åkervägen.

Vid fiskevattnet har redan kusin Gunnar med familj anlänt. Vi får låna spön direkt och jag tycker inte det ser hoppfullt ut för den lilla pölen precis brevid riksväg 1. Men jag ser att de redan har fått en liten samling av firrar. Jag kastar och halar in för det kommer snett. Tjärnet är grunt en bra bit ut och min krok vill bara fastna i bottenväxterna vi strandkanten. Det blåser så det är svårt att kasta ut betet lagom långt ut. Så är det dax att packa ihop för hemfärd. Ingen fisk har jag fått. Kastar i en extra gång och håller om spöt men får samtidigt ett trasslat spö av barnen att reda upp.


När jag vänder min om så är flötet borta. Jag börjar veva in, det tar en evinnerlig tid och det känns som hela rullen är ute på vift. Men så dyker det upp en fisk på min krok. Så en firre blev det!


Det blir ändrade planer och badet blir i Akureyri i stället för stället på fjället. Akureyri, bad! Elfa har supertur att träffa sin kompis Harpa Lisa precis på vägen in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar