fredag 9 juli 2010

Mot väst

Vi packar ihop oss och trycker in alla saker i bilen. Tackar för oss och för att vi har fått våldgästa i lägenheten på Logafold 22 i nästan en vecka. På vägen ur stan passar vi på att bunkra upp med mat i Bonus på Korputorg i allmänn munn kallat Krepputorg eftersom det stod färdigt just som kreppan slog till med starkaste kraften. Många lokaler i det gigantiska komplexet är outhyrda.
Jag hittar inget ord för kreppa på svenska men det är samma sak som lågkonjuktur eller depression på penningamarknaden.
Vi fortsätter norrut och efter Hraunin (lavan) vid Grábrók kör vi via Brattabrekku (Brantabacken) mot Drangsnes. I Hólmavík kör vi in och tittar på byn och på vägen ut stannar vi till och äter hamburgare.

På Drangsnes bor det ca 65 personer.

På bilden skymtar byns affär, gissa var!
När vi sen kommer till tältplatsen har det börjat blåsa en del. Vi får en plats mitt i klungan mot en vindskyddande vall. Tältet kommer på plats.

Jag fryser, ungarna kläs på extra kläder och jag får låna både jacka och extra vindbyxor. Först då blir jag lite varm. Heimir ville gå med köttet och mjölken till kylskåpet men jag tycker det är onödigt om man liksom bor i kylskåpsklimat. Barnen är fortfarande blyga för alla nya ansikten men Elfa har börjat leka med Svandís en tjej som är lite äldre än hon. Dísa busar runt med Sara. Heimir sitter kvar ute lite längre än jag. Jag råkade somna med Fríða och är bara frusen när jag vaknar. En öl hjälpte inte mycket så jag lägger mej tidigt.

2 kommentarer:

  1. Hej vänner! Allt ser mycket tilltalande ut men just denna biten med tältningen när det är kallt till råga på allt känns mindre tilltalande:) Håll värmen hjärtat:) Kram från ett lite varmare Skåneland.

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder! Hoppas ni haft en underbar semester. Ni är väl hemma nu? Vi är på båtsemester, snart dags för korvgrillning. Verkar som vi får sällskap i dag, i går var vi alldeles själva på en ö och kunde börja morgonen med nakenbad.
    Kram!!

    SvaraRadera